Пенка Койчева – Кога трябва детето да посети психолог
Добавен на 28.06.18Аз всеки ден се срещам с хора, които са много объркани, защото не знаят кога трябва да посетят психолог. Дали трябва да го посетят? В какви случаи трябва да го посетят и защо трябва да го посетят? При всички случаи е трудно да се дефинират всички случаи при, които трябва да посетите психолог за това най-общо казано, всичко, което ви притеснява, обадете се, попитайте специалистите и те ще ви насочат най-добре. За психолог ли е, за психиатър ли е детенцето. За невролог ли е. Всичко което виждате в детето ви и не ви се струва обичайно, като промени в поведение, в хранителен режим в сън. Нещо ако ви притеснява в неговото развитие също. Ако го сравнявате с другите деца и нещо ви се струва необичайно. Ако нещо сте прочели. Всичко, което вас като родител ви тревожи и искате да го изясните дали е това или не е това. Така ли е или не е така най-добре потърсете компетентен специалист, който да подкрепи или да обори вашите съмнения, защото чакането е един много лош съветник. Много често родителите късно търсят специалист. Аз давам пример със зъбчетата, които имат кариес. Колкото по бързо бъде намерен кариеса и бъде излекуван толкова по-бързо детето ще се чувства по-здраво по-щастливо и няма да се стигне до сериозни усложнения по нататък. Психолог може да потърсите още, когато детенцето ви е бебе. Битуват много митове, че психолог или логопед се търси след третата година. Още в самото начало, когато бебето се ражда, родителя трябва да запомни всичко свързано с неговото раждане и развитие. Да пази епикризата от родилния дом. Защото много често са възникнали някакви усложнения и голяма част от родителите не знаят какво точно се е случило. Важно е детенцето как се е родило, дали е изплакало веднага, дали има някаква последваща реанимация? След родилния дом изправя ли главичката? Има съответните месеци за това. След това моториката как се е развила? Обръща ли гръб корем? Изправя ли главичката когато е по корем? Към десетия месец дали се изправя в леглото? Кога е проходило? Как е проходило? Обща моторика това са обръщане на тялото, изправянето на главата, ходене, походка, движения на ръцете. Фината моторика е всичко, което се прави с пръстите и с дланта. В последствие развитието на навиците, на уменията. Емоционално социалната дейност и много важно е говорното развитие. Един от най-честите проблеми, който аз срещам и зарди, които родителите ме посещават. За всички тези показатели има установени норми в психологическата практика, които са ориентировъчни, но са много показателни. В смисъл кога едно дете трябва да прави определено нещо. До първата година тези норми са във седмици развитие по няколко показателя, по които психологът се води. Те са ориентировъчни, но правилно показват как се развива едно детенце до първата година. От първата до третата и обикновено след третата. До първата година са едни показатели, които детенцето трябва да покрие по седмици развитие. В кърмаческа възраст от нула до една проследяваме по седмици развитие как се движи. След първата дори втората година показателите се увеличават и дори може да се изчисли реално психичната възраст на детето. Календарно може да е на шест месеца, но психичната му възраст може да е, но може и да не е. Ако не е това означава, че детето изостава по някои от показателите. Нормите показват кога би трябвало да се случи едно нещо. Примерно по ръст и тегло гледаме физическите норми. Какво трябва да е теглото и какъв трябва да е ръста на съответната възраст. По същия начин има психично установени такива показатели, които се следят. Например около шестия месец детенцето трябва да има определени звукове, които произнася. След това са срички. Срички по подражание. Когато му кажеш мама и то повтаря след тебе. След това може да се появят случайни звукоподражания. Трябва да има така наречената бебешка реч. Не е нормално до първата година детето нищо да не казва. Когато детенцето проходи на годинка на годинка и три месеца вече повечето деца са проходили трябва да може да казва десет думички и е важно те да са осмислени. Това е мама, това е тати, това е топка. Бебетата ги гледаме в седмици развитие, а детето в месеци развитие. На година и половина трябва да може да назовава изображения по картинка, поне пет. Тук вече трябва да се появи и първото изречение. Горе долу това е нормата, около осемнайстия месец. Например: „Мамо ела“ или „тате дай!“ „Искам пия“. Може да не е правилно артикулационно. На две години вече детето трябва да зададе прост въпрос. На две и половина въпроса трябва да става разнообразен. На три вече трябва да има няколко последователни и свързани изречения. Психолога се води от такива норми и това са ориентировъчни за говорно развитие, но те касаят емоционално, социално, навици, умения, моторика, изобразителни възможности.